Łukasz Michalski w roku 2017 rozpoczął prace nad autorskim systemem dodatkowego oznakowania przejść dla pieszych. Safepass w prosty sposób może zwiększyć ich bezpieczeństwo. Pan Łukasz studiuje zarządzanie w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. W rozmowie z uczelnią opowiada o drodze do realizacji swojego pomysłu.
Safepass - czyli, prostota kluczem sukcesu
Safepass to po prostu system dodatkowego oznakowania świetlnego przejść dla pieszych. Proste słupki, z wbudowanym oświetleniem, które mają być montowane przy przejściu dla pieszych. W jaki sposób poprawią bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych?
System ma banalną zasadę działania! Jeżeli nikogo nie ma w pobliżu przejścia, to słupki nie świecą. Natomiast, gdy przechodzień zbliża się do przejścia wtedy słupki świecą na pomarańczowo. Jeżeli ktoś przechodzi przez pasy, to słupki świecą na czerwono.
System ma banalną zasadę działania! Jeżeli nikogo nie ma w pobliżu przejścia, to słupki nie świecą. Natomiast, gdy przechodzień zbliża się do przejścia wtedy słupki świecą na pomarańczowo. Jeżeli ktoś przechodzi przez pasy, to słupki świecą na czerwono.
Jak to się zaczęło...
To było w roku 2017. Od momentu gdy zdałem egzamin na prawo jazdy i zacząłem w miejskiej przestrzeni funkcjonować jako samodzielny kierowca, zauważyłem, że wieczorami i nocą pieszy wcale nie jest tak dobrze widoczny. Nawet na pasach. Zacząłem się wtedy interesować rozwiązaniami, które mają na celu poprawić bezpieczeństwo ruchu na przejściach dla pieszych.
Liczne lektury sprawiły, że narodził się w mojej głowie pomysł opracowania prostego rozwiązania problemu - dwóch zwykłych słupków. Wówczas też rozpocząłem prace nad systemem.
Liczne lektury sprawiły, że narodził się w mojej głowie pomysł opracowania prostego rozwiązania problemu - dwóch zwykłych słupków. Wówczas też rozpocząłem prace nad systemem.
Od pomysłu do prototypu
W marcu 2017 roku umówiłem się na pierwsze spotkanie z ówczesnym Burmistrzem gminy Ujazd, panem Tadeuszem Kauchem. Pokazałem mu szkice systemu oraz wytłumaczyłem, jak wyobrażam sobie zasadę działania.
Naukowcy z Politechniki Opolskiej jednogłośnie stwierdzili, że system ostrzegawczy Safepass poprawia bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych
Łukasz Michalski, twórca Safepass, student WSB w Opolu
Zaproponowałem panu Burmistrzowi zbudowanie w gminie prototypu systemu. Potrzebowałem zgody Władz na zainstalowanie i przetestowanie go w rzeczywistych warunkach. Burmistrz wyraził zgodę, więc mogłem zacząć prace nad systemem.
Po ponad roku, licznych spotkaniach z władzami gminy, powiatu i policją, udało się ustawić prototyp urządzenia w miejscowości Jaryszów, w gminie Ujazd. Obecnie system jest w fazie testów.
Po ponad roku, licznych spotkaniach z władzami gminy, powiatu i policją, udało się ustawić prototyp urządzenia w miejscowości Jaryszów, w gminie Ujazd. Obecnie system jest w fazie testów.
Testy to nie wszystko
Co ważne, by system mógł być zainstalowany przy drodze, musi otrzymać Pozytywną Krajową Ocenę Techniczną, którą wydaje Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Na wniosek IBDiM, system pod kątem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD) przebadali już eksperci z Politechniki Opolskiej. Wyniki badań były pozytywne.
Co więcej naukowcy z Politechniki Opolskiej jednogłośnie stwierdzili, że system ostrzegawczy Safepass poprawia bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych.
Jeśli dalsze testy pokazywać będą tak dobre wyniki, to planuję w przyszłym roku rozszerzyć pilotaż.
Co więcej naukowcy z Politechniki Opolskiej jednogłośnie stwierdzili, że system ostrzegawczy Safepass poprawia bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych.
Jeśli dalsze testy pokazywać będą tak dobre wyniki, to planuję w przyszłym roku rozszerzyć pilotaż.
Finał Konkursu
Październik 2019 roku przyniósł wyróżnienie. Mój pomysł był jednym z kilkudziesięciu, które z etapów regionalnych zakwalifikowały się do ogólnopolskiego finału Konkursu Naukowego E(x)plory w Gdyni. Safepass znalazł się wśród laureatów konkursu.
Co dalej?
Pomysł jest już oficjalnie zgłoszony do Urzędu Patentowego. Aktualnie najważniejsze jest dla mnie maksymalne dopracowanie systemu, w szczególności muszę popracować nad źródłem światła, żeby było jeszcze lepiej widoczne za dnia.
Szukam też inwestora, ponieważ nie jestem w stanie sam opłacić wszystkich potrzebnych badań. Jeżeli mi się uda, to możliwe, że w najbliższej przyszłości system uzyska pozytywną Krajową Ocenę Techniczną i będzie już dostępny na rynku.
Mimo, że pracuję zawodowo i studiuje, jak na razie udaje mi się połączyć obowiązki z pracą nad Safepassem i rozwijaniem sposobów wdrożenia pomysłu. Mam nadzieję, że dzięki zarządzaniu łatwiej będzie mi w przyszłości prowadzić firmę oraz promować i sprzedawać system ostrzegawczy safepass.
Z mojego pomysłu może skorzystać każdy uczestnik ruchu drogowego. Kierowca - ponieważ dużo szybciej będzie wiedział, czy pieszy znajduje się gdzieś w pobliżu przejścia lub czy wszedł już na przejście gdzieś zza samochodu. Pieszy - po prostu będzie lepiej widoczny, a przez to bezpieczniejszy.
Szukam też inwestora, ponieważ nie jestem w stanie sam opłacić wszystkich potrzebnych badań. Jeżeli mi się uda, to możliwe, że w najbliższej przyszłości system uzyska pozytywną Krajową Ocenę Techniczną i będzie już dostępny na rynku.
Mimo, że pracuję zawodowo i studiuje, jak na razie udaje mi się połączyć obowiązki z pracą nad Safepassem i rozwijaniem sposobów wdrożenia pomysłu. Mam nadzieję, że dzięki zarządzaniu łatwiej będzie mi w przyszłości prowadzić firmę oraz promować i sprzedawać system ostrzegawczy safepass.
Z mojego pomysłu może skorzystać każdy uczestnik ruchu drogowego. Kierowca - ponieważ dużo szybciej będzie wiedział, czy pieszy znajduje się gdzieś w pobliżu przejścia lub czy wszedł już na przejście gdzieś zza samochodu. Pieszy - po prostu będzie lepiej widoczny, a przez to bezpieczniejszy.