Kobieta na wysokim stanowisku

Kobieta na wysokim stanowisku

Opublikowany

Z okazji Dnia Kobiet, Prodziekan Dr Elżbieta Kicka z WSB Szczecin, opowiada o Kobietach, które zna, szanuje i kibicuje ich sile.

Kobieta na wysokim stanowisku- w polskich realiach bardzo aktualne spostrzeżenie, gdyż Polki są w czołówce rankingu kobiet przedsiębiorczych w Europie. Czy większy wpływ na ten stan rzeczy ma ich wewnętrzne ego czy potrzeba, trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Znam i podziwiam wiele Pań piastujących wysokie stanowiska, których obraz odnoszę do tekstów pisarki Ingrid Trobisch.
Autorka poprzez swoją książkę „Stać się kobietą” chciała aby jej czytelniczki  zdołały odkryć własną wartość, tożsamość, miejsce w świecie. Wg autorki „Kobieta wtedy jest wewnętrznie wolna, szczęśliwa, jest sobą, gdy we właściwej relacji do odmiennej płci realizuje swoje powołanie”. Tylko tak  można stać się „kobietą silną” .Ta definicja jednak nie w pełni oddaje sedno dzisiejszej silnej kobiety, kobiety w biznesie. Nie jest tajemnicą, że różnica pomiędzy rolą kobiety i mężczyzny już dawno przestała być wyraźna.
Kobieta silna - świetnie radzi sobie sama we wszystkich obszarach aktywności. Ma aspiracje i dąży do tego aby realizować się zawodowo, otwarta na świat i ludzi, chce być przebojowa , kreatywna, nie boi się wyzwań. Łatwo nawiązuje kontakty, otacza się ludźmi, ma swój sposób na odreagowanie np. sport, lubi egzotyczne wyjazdy, dąży do realizacji swoich marzeń. Stara się rozszerzać horyzont,  rozwijać się i swoją wiedzą karmić innych. Nasza siła i niezależność pochodzą z nas samych. Mimo to wciąż wielu kobietom brakuje odwagi, aby pokazywać światu, jak wiele są warte.
Odwaga, odpowiedzialność, inicjatywa ale i wartości które pielęgnujemy lub z których rezygnujemy– czyli to co mamy w genach, kreuje nas na osobowości.
Aktywność kobiet w obszarze przedsiębiorczości wynika z poczucia bezpieczeństwa (finansowego), odpowiedzialności za rodzinę, oraz samorealizacji czyli  poszukiwania w biznesie wyższych dochodów i sukcesów. Ten ostatni aspekt w jest najbardziej zauważalny u kobiet młodych,  dobrze wykształconych.  W ich osobowości zachodzi pewnego rodzaju przemiana, która pozwala  patrzeć na nie w punktu widzenia ich życia prywatnego i zawodowego.
Silna kobieta w życiu prywatnym – nie oddaje steru. Kiedy pojawia się mężczyzna próbujący otoczyć je opieką, przejąć część jej obowiązków – ona czuje się zagrożona, niepotrzebna.  Tego typu próby, są dla nich jak okazanie słabości, jak powolna utrata kontroli nad własnym życiem. Ich temperament i ego są ukierunkowane w jedną stronę – na dawanie a nie branie. Łatwiej odnajdują się w relacjach z osobami, które dają sobą kierować a im pozwala to na wzmocnienie poczucia własnej wartości.
Z kolei silna kobieta w biznesie to określenie wywołujące odmienne skojarzenia u kobiet i mężczyzn.
Kobiety mają ogromny wpływ na otaczający je świat. Od lat swobodnie, z sukcesami działają w biznesie, udzielają się w wielu organizacjach, polityce, a przede wszystkim potrafią odgrywać wiele ról jednocześnie. Biznes wymaga od kobiet umiejętności forsowania wielu trudności, nieustannej walki z czasem – czyli dobrej organizacji , pokonywania własnych słabości, czy wreszcie zarażania innych swoją wolą działania, ekspresją czy pracowitością.
Chęć odnoszenia sukcesu i dążenie do niezależności ekonomicznej, często stwarza krzywy obraz kobiety  odpornej na wszelkie turbulencje emocjonalne. Dlaczego krzywy?  Idea pięcia się w górę, obarczona jest wysokim ryzykiem stresu, wiecznym poczuciem niedopełnienia czegoś, często bezsennością czy chorobami. Czyli z jednej strony ambicje a z drugiej zaś wewnętrzne wyniszczenie, prowadzące do sukcesu, będącego zwieńczeniem starań. Może zatem nakreślić zestaw cech, kobiety piastującej stanowisko:
- szacunek do siebie i innych,
- znajomość własnej wartości, wad i zalet,
- obowiązkowość,
- odpowiedzialność,
- silna potrzeba akceptacji ale bez przesadnego dowartościowywania,
- odwaga,
- stanowczość/upór,
- wizjonerka – nie tylko tu i teraz…,
- umiejąca „odciąć” problemy życia prywatnego od gruntu zawodowego,
- silna ale nie niezłomna,
- szukająca równowagi  (odskoczni od życia zawodowego) za wszelką cenę.
Kobiety na rynku pracy są postrzegane głównie w takich dziedzinach, jak usługi edukacyjne i medyczne . Wynika to z faktu kojarzenia ich z takimi cechami jak wiedza, cierpliwość i zaufanie. Jednak  stale zmieniającego się wizerunku kobiety w biznesie , nadal z trudem jest ona dobrze postrzegana w charakterze specjalisty w zawodach uznawanych za „męskie”. W gruncie rzeczy  pogoń za doskonałością,  wola zdobywania doświadczenia, stałe podnoszenie swoich  kompetencji zawodowych oraz co ważne odwaga sprzyjają kreowaniu wizerunku kobiety menedżera.

Udostępnij

dr Mirosław Ciesielski

O ekspercie
. Ekspert w dziedzinie innowacji i technologii finansowych fintech oraz funkcjonowania startup-ów. Artykuły w portalach: obserwatorfinansowy.pl; forsal.pl; fintek.pl Uczestnik wielu konferencji tematycznych. Doktorat z międzynarodowych stosunków ekonomicz